söndag 1 juni 2008

Sparks - Pulling Rabbits Out Of A Hat (1984)



Ojojoj... vilken dag.

Jag tillbringade en fantastisk eftermiddag och kväll med Will Kane och två av hans kompisar, Colin och Craig. Träffades (enligt engelsk tradition) på en pub klockan tre och förflyttade oss ett par timmar senare till S&M (Sausages & Mash) och sedan vidare till ytterligare en pub. Alla fyra är inbitna serie- och film... entusiaster (det är ok att använda det där andra ordet, men jag står över för den här gången) så det fanns massor att prata om. Colin var här på besök från Liverpool, medan Craig också bor i London. Vi kommer säkert hinna träffas igen under de kvarvarande tre veckorna.

När jag avvek för att gå på Sparks så pratade de om att försöka gå på Speed Racer vilket gjorde lite ont i hjärtat. Den vill jag också se...

Kvällens konsert med Sparks var allt vad gårdagens konsert inte var. Det enda som saknades var publik. Jag gissar på att det var den glesaste kvällen hittills. Kan inte ha varit mer än 200 personer i publiken. Men vilket ljud och vilka arrangemang. Spelningen inleddes med Pulling Rabbits som också var det starkaste numret under kvällen. Har inte sett sån energi hos Russell under någon av de tidigare 12 konserterna. Ljudet var högt, trummor och bas hade ett enormt driv och Russell var som på speed. Kvällen fortsatte i mer eller mindre samma takt och till och med de lugnare och blygare spåren hade fått en riktigt bra konsertkostym kvällen i ära.

Apropå kostymer så repriserade Russell sin blanka silverkostym medan Ron återskapade skivomslaget med en vit bomulls t-shirt (hur skriver man det ordet korrekt utan särskrivning? Jag går bet...).

Kvällens extranummer var National Crime Awareness Week som gavs ut som singel 1993. Men trots det tioåriga försprånget så passade den riktigt bra ihop med resten av materialet på Pulling Rabbits. 

Russell avslöjade också att han hade ett inside-tips på att A Song That Sings Itself låg riktigt bra till för att ingå i andra akten på Sheperd's Bush (där de ska spela låtar framröstade av fansen).

När de spelade Pretending To Be Drunk kunde jag inte låta bli att minnas att den spelade stor roll för mig i Karlstad när jag upptäckte Sparks. Jag ska inte påstå att jag är en festprisse nu, men då var jag det ännu mindre. Och texten fick mig att börja smida planer :)

This is what I had intended, pretending to be drunk
A little change in character, pretending to be drunk
You think I am weak and feeble, you think I'm a bore
When you drag me to a party, soon I'm out the door
Next time I'll portray a suave sophisticated hunk
That is what I had intended, pretending to be drunk

That is what I had intended, pretending to be drunk
A bit of "I have lived and loved," I'm pretending to be drunk
You say I could use some swagger, you say toughen up
I am rigid as a board, you tell me loosen up
I'm so loose and I'm so tough that I can barely move
That is what I had intended, pretending to be drunk

You notice a transformation, pretending to be drunk
I've lost all my inhibitions, pretending to be drunk
You can take me to the soiree and be proud of me
Everyone will be impressed, I'll pass out on your knee
Now I am so continental, they think that it's nice
Think I'll pretend to be drunk for the rest of my life

That is what I had intended, pretending to be drunk


Spellista:
133. Pulling Rabbits Out Of A Hat
134. Love Scenes
135. Pretending To Be Drunk
136. Progress
137. With All My Might
138. Sparks In The Dark (Part One)
139. Everybody Move
140. A Song That Sings Itself
141. Sisters
142. Kiss Me Quick
143. Sparks In The Dark (Part Two)

Extranummer:
144. National Crime Awareness Week

1 kommentar:

Carin sa...

T-shirt i vit bomull.

Kom hem snart.